Dlaczego warto … ćwiczyć ?

Chcę Was dzisiaj zaprosić do świata aktywności fizycznej i dbania o swoje ciało. Pragnę przekonać Was, jak bardzo jest ważne, aby zarezerwować w swoim kalendarz chociaż kilkanaście minut na codzienne ćwiczenia.

Każdy z nas ma problem z rozpoczęciem treningów. Sam pewnego ponurego dnia w styczniu 2016 roku zobaczyłem na wadze ponad 100 kg, co przy moim wzroście dało mi ponad 21% tłuszczu w organizmie. Bardzo mocno mnie to przeraziło i zacząłem szukać sposobu na to, aby wprowadzić w swój kalendarz wizyty na siłowni oraz dietę. Od lutego 2016 roku każdego tygodnia ćwiczę minimum kilkadziesiąt minut. Dzięki tej rutynie, dostrzegam u siebie zauważalne zmiany w wyglądzie zewnętrznym, samopoczuciu oraz sprawności umysłowej.

5 powodów, dla których warto ćwiczyć

                Ćwiczenia posiadają wiele zalet, które zostały udowodnione w licznych badaniach naukowych oraz zostały potwierdzone przez miliony ludzi na całym świecie. Jeśli szukasz motywacji do ćwiczeń oto kilka pozytywnych efektów:

  1. Wzrost Energii

Kiedy ćwiczymy, sprawiamy że nasze ciało musi sobie radzić ze zwiększonym zapotrzebowaniem na energię i tlen. Wystarczy przejść się na krótki kilkunastominutowy spacer i już czujemy, że wzrastają nasze rezerwy energetyczne. Jeśli będziemy regularnie ćwiczyć, to nasze ciało będzie zwiększać swoje możliwości i w krytycznej sytuacji, będziemy mieli skąd wziąć zapas sił na ten jeden dodatkowy oddech.

  1. Siła woli

Kiedy ćwiczymy to czujemy, że danego dnia zrobiliśmy coś produktywnego. Nawet jeśli cały dzień będzie pełen złych wiadomości, wieczorem kładąc się do łózka, możemy zawsze sobie powiedzieć „Hej, dzisiaj ćwiczyłem, zrobiłem dla siebie coś dobrego – ten dzień nie jest stracony!”.

Dodatkowo ćwiczymy „mięsień” siły woli. Wyobraźmy sobie sytuację, że poszliśmy pobiegać i w trakcie biegu zaczynają nas boleć mięśnie, dostajemy zadyszki. Słyszymy w głowie głos „Przestań! Zatrzymaj się! Po co to sobie robisz?”, każdy kolejny krok, każda kolejna minuta sprawia, że nasze zasoby mentalne trwale się zwiększają. Jeśli kiedyś będziemy czuli, że robienie czegoś nie ma sensu, zawsze możemy przypomnieć sobie wygarną walkę z tym głosem w głowie.

  1. Zdrowsze odżywianie się

W momencie w którym zaczynamy na poważnie ćwiczyć, zaczynamy też zdrowiej się odżywiać.  Jest to bardzo ciekawy mechanizm, związany z tym, że nie chcemy tracić uzyskanych przez nas efektów i zastanawiamy się, co jeść, aby jak najlepiej odżywić nasze mięśnie. Kolejnym powodem zdrowego odżywiania jest to, że bez prawidłowego paliwa dla organizmu, przestajemy odpowiednio szybko się regenerować i jesteśmy cały czas zmęczeni.

  1. Walka ze złym samopoczuciem

Zostały przeprowadzone liczne badania, które wiążą aktywność fizyczną ze wzrostem poziomu szczęścia a tym samy spadkiem podatności na depresję czy inne problemy natury psychicznej. Kiedy biegamy czy podnosimy ciężary, nasz mózg jest nam wdzięczny i mamy o wiele mniejszą szansę na zachorowanie. A jeżeli już zdarzy nam się zachorować, to dzięki ćwiczeniom fizycznym o wiele szybciej staniemy na nogi. ([1])

  1. Poprawa zdolności umysłowych

Jest jeszcze jeden ukryty powód, dla którego warto ćwiczyć – nasz mózg o wiele lepiej pracuje. W trakcie aktywności fizycznej wykorzystujemy jego inne obszary, niż kiedy oglądamy telewizję. Jeśli ktoś z was, chce maksymalnie wykorzystywać swoje zdolności intelektualne, bez regularnych ćwiczeń nigdy tego nie osiągnie.  ([2])

3 najczęstsze przyczyny braku nawyku ćwiczeń

  1. Rzucenie się na głęboką wodę

 

Hura! Będę chodził w tygodniu trzy razy na siłownię! Następnie w dni bez siłowni będę biegał po 10 kilometrów, a w niedzielę – dzień odpoczynku – rozciąganie się przez półtorej godziny!

 

Takie podejście do tematu nie jest najlepszy rozwiązaniem. Dla większości z nas rozpoczęcie treningów, od bardzo intensywnego planu spowoduje zaprzestanie treningów przy pierwszej lepszej okazji (lekkie przeziębienie, wyjazd na dwa dni, wyjście z pracy) i brak chęci powrotu. Najlepiej jest zacząć swoją przygodę od spokojnych ćwiczeń. Sprawdźcie okoliczne salony fitness, szkoły sztuk walki czy siłownie, na pewno znajdą się zajęcia dla początkujących.

Może chcecie ćwiczyć w domu? Poranne 5 minut wystarczy – 3 serie po 10 pompek, 10 brzuszków, 10 przysiadów i lekka rozgrzewka. Metoda małych kroków – jak już zaczniecie ćwiczyć, to następnie możecie przedłużać swoje sesje ćwiczeniowe. Później o wiele łatwiej jest znaleźć czas na treningi.

  1. Brak planu

Sam osobiście natknąłem się na problem braku planu treningowego. Pamiętam, że spędziłem kilka godzin, na to, aby odnaleźć ćwiczenia dla początkujących osób na siłowni. Kiedy mi się udało – nie musiałem się zastanawiać na sali, co obecnie będę robił – miałem kartkę z wypisanymi ćwiczeniami.

Możecie tak jak ja, rozpocząć poszukiwania na własną rękę albo zapłacić trenerowi, aby zrobił to dla was. 

  1. Brak nagrody za ciężką pracę

Ostatnim głównym problemem, jest to, że siebie nie nagradzamy za ciężką pracę. Wielu z nas nie ma pomysłu na swoje cele i plany na najbliższe kilka miesięcy czy nawet tygodni. Sprzedam wam teraz prosty patent, który opiszę dokładniej w następnym poście na blogu.

Przeznaczcie sobie budżet na nagrodę- niech będzie to np. 100 zł.

Za każdy tydzień, w którym przećwiczycie chociaż 2 godziny – do koperty odkładacie 25 zł. Po całym miesiącu wyciągacie pieniądze i idziecie kupić sobie nagrodę.

Weź się do pracy w 3 krokach!

                Najważniejsze jest zacząć ćwiczyć. Nie zależnie od tego jak mocno i jak długo, wystarczy dziennie te kilkanaście minut z rana czy wieczorem. Kilka pompek, brzuszków, może być nawet wieczorny spacer. Kiedy przestajemy trenować, nasze ciało i umysł zaczynają coraz gorzej pracować, a nikt z nas nie chce zostać gorszą wersją siebie, jeśli niewielkim wysiłkiem jesteśmy w stanie znacząco poprawić komfort naszego życia.

                Spróbujcie tych trzech kroków:

  1. Trening zacznij od prostych ćwiczeń

  2. Kiedy odnajdziesz to, co ci się podoba, ustal plan treningowy

  3. Ustal nagrodę, którą otrzymasz po miesiącu treningów

 

Działajcie! Poprawiajcie swoje samopoczucie i zdrowie!

Posted by Damian Wójcik