Photo by Georg Nietsch on Unsplash

Podsumowanie pierwszego półrocza 2017

Minęła połowa roku 2017, a mi rozpoczął się 28 rok życia. Jest to dobry moment na podsumowanie swoich celi wyznaczonych w styczniu tego roku. Spojrzenie na swoje postanowienia w perspektywie półrocznej może nam pomóc w lekkiej korekcie kursu, porzuceniu robienia niektórych rzeczy i dodaniu kilku nowych celi długoterminowych.

Spojrzenie na siebie z boku i przyznanie się przed sobą co się udało, gdzie ponieśliśmy porażkę i w jakich obszarach nie mamy konkretnych sukcesów. Dzięki takiemu działaniu, znacząco zwiększamy swoją produktywność, bo jesteśmy niczym kapitan statku, który lekko koryguje swój kurs i kieruje okręt do odpowiedniego portu. Możemy rozpocząć budowę nowych nawyków lub porzucić stare. Wymaga to jednak odpowiedniej siły woli, żeby napisać szczere podsumowanie oraz trochę samodyscypliny we wdrażaniu zmian.

Dzisiejszy wpis pokazuje jak napisać podsumowanie i ocenić cele na przykładzie mojego I półrocza 2017 roku. Jest to kolejna część składowa systemu, który pozwala mi realizować moje plany i poszukiwać swoich pasji.

Jak podsumowałem swoje cele w 5 krokach?

Krok 1 – Wyznacz swoje cele

Krokiem pierwszym i najważniejszym jest ustalenie swoich celów na początku danego roku. Jeśli do tej pory nie napisałeś żadnego planu na 2017 rok, to dzisiaj będzie twój pierwszy dzień nowego roku. Przedstawiam wam propozycję kategorii, które dla mnie osobiście najlepiej się sprawdzały w wyznaczaniu celów na początku tego roku:

  1. Finanse

  2. Rodzina

  3. Sport i zdrowie

  4. Produktywność i rozwój inteligencji

  5. Kariera i biznes

Do każdej z tych kategorii przypisałem około sześciu zadań. Zaczynały się od bardzo prostych (uczestniczenie w zajęciach szkoły rodzenia) do skomplikowanych i wymagających konkretnego nakładu sił (stworzenie własnego bloga).

Krok 2 – Oceń cele w każdej z kategorii

Krokiem drugim jest ocenienie każdego z celów według następującego klucza:

  • Postęp lub zakończony +
  • Brak postępu lub bardzo słaby postęp +/-
  • Porażka

Przykładem będzie kategoria związana ze sportem i zdrowiem.

Cele ocenione na +:

  • Przerywany post 2 razy w tygodniu – realizacja celu przez cały czas
  • Poranne ćwiczenia – cel realizowany do maja 2017 roku. Obecnie rzadziej realizowany cel, bo w dzień siłowni brak pełnego zakresu porannych ćwiczeń.
  • Dieta bez chleba – cel realizowany przez cały rok z wyłączeniem maja 2017 roku. Narodziny syna zaburzyły rutynę. Obecnie kontynuowanie nawyku.
  • Sen przynajmniej 6h/doba – cel realizowany do maja 2017 roku. Brak regularności snu. Budzenie w nocy przez dziecko. Może za parę miesięcy uda uzyskać się jakąś satysfakcjonującą rutynę.
  • Siłownia 3 razy w tygodniu – rozpoczęcie treningu THT według musclehack.com – realizacja celu od maja 2017 roku.

Cele ocenione na – :

  • Siłownia 3 razy w tygodniu – brak realizacji celu do maja 2017 roku.
  • Dieta bez chleba – brak trzymania się postanowienia w maju 2017 roku.
  • Sen przynajmniej 6h/dobra – problem z realizacją celu od maja 2017.

Cele ocenione na +/- :

  • Przeczytanie Primal Blueprint – książka nie została ruszona w żaden sposób. Jedynie od czasu do czasu czytam bloga autora książki.
  • Zimne prysznice/kąpiel – bardzo rzadko, maksymalnie raz w tygodniu taki prysznic

Tak samo oceniłem pozostałe kategorie zadań. Nie będę ich tutaj zamieszczał, bo to ponad 5 stron napisanych w zeszycie A4, ale mam nadzieję, że te przykłady trochę przybliżą Wam jak dobrze ocenić cel.

Krok 3 – Napisz podsumowanie, biorąc pod uwagę całe półrocze i wystaw sobie ocenę

Bierz pod uwagę wszystkie pozytywy i negatywy, które wydarzyły się w danym obszarze i bądź dla siebie wyrozumiały. Jeśli będziesz powtarzał sobie złe rzeczy o swoich działaniach, możesz się zdemotywować do podejmowania jakichkolwiek nowych przedsięwzięć. Po podsumowaniu wystaw sobie ocenę, ja osobiście stosuję skalę szkolną od 1 do 5.

Moje podsumowanie dla kategorii Sport i zdrowie:

Jestem zadowolony z tego jak ćwiczę i dbam o zdrowie, jednak zawsze może być lepiej. Wystarczy, że zwiększę ilość treningów i będę trzymał się diety, a stanę się bardzo wysportowany. Obecnie ważę 88 kilogramów. To jest aż o 12 kg mniej niż na początku 2016 roku, a miałem wtedy 26 lat. Mogę powiedzieć, że czuję się świetnie! Chcę zwiększyć masę mięśni i ogólną wytrzymałość – Wiem, że dam radę!

Ocena: 4/5

Krok 4 – Zastanów się czy któryś z celi przestał mieć teraz znaczenie

Po ciężkiej pracy, przychodzi pora na korektę twojego kursu. Sprawdź czy twoje cele są zgodne z metodologią SMART (moje nie były) i wprowadź w nich zmiany. Może niektóre z twoich założeń z początku roku nie mają teraz kompletnie sensu (np. chciałeś zrzucić 5 kg, ale chcesz teraz podnieść 100kg na klatę i potrzebujesz tych dodatkowych kilogramów masy ciała?), albo wiesz, że nie jesteś w stanie czegoś zrealizować. Nie bój się zmieniać swoich założeń!

Krok 5 – Podsumuj całe pół roku i wypisz wszystkie sukcesy

Ostatnim krokiem jest zbiorcze podsumowanie całego półrocza i wypisanie wszystkiego, co jest dobre w naszym życiu i tego co nam się udało. Lista dobrych rzeczy potrafi sprawić, że popatrzymy na siebie pozytywnie i będziemy czerpać z tego siłę do działania.

 

Działaj!

Zacznijcie działać! Stwórzcie swoje cele i do nich dążcie. Uwierzcie mi – jest szansa na realizację większości z nich!

 

 

Posted by Damian Wójcik